Taaltoneelstuk

Stap 1 – Introductie
Leg uit dat de leerlingen zelf een toneelstuk gaan maken en
uitvoeren over de Drentse taal en cultuur. Er zijn verschillende
rollen en taken die de leerlingen kunnen uitvoeren (script
schrijven, decor maken, etc.). Laat de leerlingen kiezen welke
taken zij willen uitvoeren. Bespreek met de leerlingen waar het
toneelstuk over zal gaan.


Stap 2 – Script
De leerlingen gaan bezig met de taak die zij hebben gekozen.
Deel Werkblad 1 uit aan de leerlingen die het script schrijven.
Zij moeten bij het schrijven rekening houden met hoeveel
leerlingen er in de klas zitten. Ook maken zij een lijst van de
rollen, waarbij ze aangeven of de rol groot of klein is en of de
leerling Drents moet kunnen spreken voor de rol. Alle
leerlingen kiezen welke rol zij willen doen en krijgen het script.
Bij het maken van het script kunnen ook liedjes van de website
www.wiesneus.nl gebruikt worden.


Stap 3 – Oefenen
Oefen het toneelstuk en de liedjes met de leerlingen. In het
begin kunnen de stukjes los van elkaar geoefend worden, maar
vooral de laatste week/weken (afhankelijk van hoeveel tijd
eraan besteed wordt) is het belangrijk om het volledige stuk
achter elkaar te oefenen.


Stap 4 – Afsluiting
Het toneelstuk wordt opgevoerd voor de ouders (en eventueel
de rest van de school).

toneelstuk
Variant: Drents
Type: Lesplan
Thema: Toneel
Niveau: Primair onderwijs
Bouw: Bovenbouw
Bron: www.buurenstreektaalonderwijs.com
Drents icon